Pommesgratäng

I morse var jag ut med hundarna. Händer inte så ofta eftersom jag vanligtvis har sån värk då. I natt har jag sovit bra. Bara två hundar och en katt i sängen. Hundarna luktade vitlök efter pommesgratängen dom fick lite av igår. Inte färsk vitlök i, bara pulver. Varvar strips(frusna) och ost, riven eller skivad, strör vitlökspulver och salt på varje lager strips. Översta lagret ost, sen på med grädde. 2 - 3 dl. Beror på formen. In i ugnen på 225 grader tills osten smält och fått fin färg. Den skall vara krämig, så häll på mer grädde vid behov. Praktiskt, slipper skala potatis och ganska fort färdigt.
I dag har jag tagit fram högrev. Får se vad det blir av den.
Lagat middag. Köttgryta. L ringde och väste. Hon är ordentligt sjuk. Har prat och rökförbud. Influensa troligtvis och luftrörskatarr. Inte roligt. Skulle hälsat på men det får vänta. Vill inte bli sjuk.
Nu kom grannen upp med en julblomma. Brukar få det varje jul. Eller en chokladask. Nu missade han julen så det fick bli en nyårsblomma i stället.
Har varit inne på nätet och tittat på två kompisars barnbarn som föddes före jul. Jag var med när mitt näst äldsta barnbarn föddes. Det var spännande. Barnmorskan undrade om jag inte kunde flytta mig lite så att hon också kunde vara med. Helt annat än när man själv  födde. Hemresan på natten var jobbig. Skjutsade hem den nyblivna pappan. Från Kalmar till Oskarshamn. Sen hade jag några mil till innan jag var hemma. Då var man trött.
Hur kom jag in på det när jag började med pommesgratäng? Egendomligt.
Nu är det i alla fall en timmes vila innan eftermiddagskaffet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0