Mönsterås förr

Har flipprat runt lite på nätet och hittade Mönsteråsbloggen med gammalt och nytt om Mönsterås. Vi flyttade ju dit i oktober 1957 från Hudiksvall. Fadern fått jobb på bruket, som var nytt. Började 1:an i Centralskolan hos fröken Elin Åberg. Mellanstadiet i samma skola men med en magister. Thure Räfsgård. Hembygdsfest i Folkets park dit husar Skog kom ridande. Stilig i gammal husaruniform och med stora grå mustascher. Handlade gjorde vi på Kalmar Läns som först låg på Storgatan, där Paperman ligger. Senare flyttade det ner till ett numera rivet hus på Algotsparkeringen. Handlade vi inte där så var det på Asplunds, som låg där Ankarstens guld ligger i dag. Vägen ner förbi Domus mot E22.an var grusväg. Uppe vid vändplanen på Centralskolan låg en korvkiosk som i stort sett sålde kokt med bröd, tror jag. Tonåren tillbringades stor del av fritiden på "telegrafen". Nuvarande Jehovas Vittnens lokal. Där kunde man gå in och ringa. Beställde samtalen av en tant innanför en liten lucka. Vi var mest inne för värmens skull innan vi  åkte till Blomstermåla. Herre min tid vad länge se´n. Trillade ner i gamla minnen när jag läste bloggen.
Mimmi har varit väldigt orolig när dottern varit borta. Låg och läste när hon började föra ett väldans liv. Hon hade bäddat runt så intensivt så alla valparna var borta. Tre stycken hade hon lyckats få IN i påslakanet och två under. Dumma hund. Rambo och Vita har legat som döa sillar som vanligt. Rör sig inte mycket när jag är hemma ensam med dom.
Varmt så jag håller på att avlida. Låg i badet en stund. Ganska skönt men för varmt.
Nu tror jag faktiskt jag skall fixa lite kaffe. Har inte fått ordning på TV:n än men det kvittar. Det är ju helg och bara skit i alla fall. Fixar det på måndag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0